Su 18.11. 16:30
Nimipäivä: Tenho ja Jousia

Etusivu
Harrastukset
Ajankohtaista
Lemmikit
Viihde
Pelit
Tunnilla
Pelit
Tunnilla
Keskipohjanmaa

AjankohtaistaKilpailuMini GepardiKp24

Mopoautoilu
Toni Paalanen tunnistaa nopeasti vian konepellin alla: variaattori hajosi. Kuvat: Tapio LehtinenToni Paalanen passittaisi mopoautojen kuljettajat autokouluun
Mopoauto hyytyi kadulle  
 

Yläasteen yhdeksättä luokkaa käyvä Toni Paalanen istuu mopoauton rattiin. Hrrr! Moottori hurahtaa käyntiin virta-avaimen käännöstä.
Mopoauto on nyt teinien suosikkipeli, ja sen suosion kasvua rajoittaa oikeastaan vain korkea hankintahinta.
Ajotaidoista rattiin pääseminen ei ole ainakaan kiinni. 15-vuotias saa ajaa mopoautoa tavallisella mopokortilla, jonka saadakseen on läpäistävä vain teoriakoe.
Mopokortin saanti kuitenkin vaikeutuu vuoden alussa, mikä saattaa kasvattaa mopoauton suosiota.
Liikenne- ja viestintäministeriö kaavailee teoriakokeen täydennykseksi ajokoetta, joka koskee näillä näkymin vain kaksipyöräisiä - ei mopoautoja (Hufvudstadsbladet 15.4).
Paalasen perheeseen hankittiin käytetty mopoauto jo vuosia sitten. Perheen äiti ei ole ollut missään vaiheessa huolestunut poikiensa ajotaidoista.
– Luotan heidän kykyihinsä. Auto on ollut ensin isonveljen, ja nyt pikkuveljen käytössä, Siv Paalanen kertoo.

Toni Paalanen tunnistaa nopeasti vian konepellin alla: variaattori hajosi. Kuvat: Tapio LehtinenHalpa käyttää

Toni osoittautuu jo pienen kaupunkikierroksen perusteella hyväksi kuljettajaksi.
– Olen ajanut liki 6000 kilometriä, pääasiassa kaupungissa, hän kertoo.
Mopoauto eroaa tavallisesta pikkuautosta äänieristyksensä ja kokonsa puolesta. Hintakin on likimain sama: uusi auto maksaa 11 000 - 15 000 euroa.
– Kallis hankintahinta selittynee pienillä tuotantomäärillä. Osia valmistaa tietääkseni vain yksi tehdas, Toni arvelee. Käyttökustannukset ovat alhaiset, sillä kone kuluttaa naftaa 3 - 4 litraa kaupunkiliikenteessä, mutta dieselveroa ei tarvitse maksaa. Dieselin etuna on suuri vääntö, jota bensakone ei koskaan voisi saavuttaa.

Auto hyytyy
Toni kertoo oppineensa liikennesäännöt jo kaksipyöräisellä mopolla liikkuessaan.
Hän olisi silti valmis passittamaan kaikki mopoauton omistajat pakolliseen autokouluun.
– 15-vuotias ei välttämättä ole kypsä nelipyöräisen rattiin. Autokoulusta ei olisi meille nuorille kuljettajille ainakaan mitään haittaa.
Toni ei ole kaihtanut sen enempää keskustan ruuhkia kuin maanteiden suoriakaan. Viime kesänä hän ajoi huvilalle Lappajärvelle.
– Vaaratilanteita ei ole onneksi sattunut omalle kohdalleni. Maantiellä kannattaa ajaa sivussa, muuten on helposti tien tukkona, hän tietää omasta kokemuksesta.
Etelänummen koulun kohdalla konepellin alta kuuluu uhkaavaa kolinaa. Toni pysäköi auton kadun laitaan ja nostaa konepellin pystyyn.
– Auto jää nyt tähän, sillä variaattori on hajalla. Se on viidensadan euron remontti!
Sattuuhan sitä paremmillekin autoille. Tonin auton mittarissa on jo liki 44 000 kilometriä.
 
 
 
Isompi kuva 
Toni Paalanen tunnistaa nopeasti vian konepellin alla: variaattori hajosi. Kuvat: Tapio Lehtinen
 
Isompi kuva 
Mopoauto eroaa tavallisesta pikkuautosta äänieristyksensä ja kokonsa puolesta.

 

Ajankohtaista
Ajankohtaista
Kamerat rauhoittavat
Amisautot
Menestystä essuilla
Vanhojenpäivä
HelmiLAN
Nuorilla valinnan kevät
Agrikolan Aviisi - kisa
Kauneusala kiinnostaa nuoria
Mopoautoilu
Ammattitaidon EM kisat
Koulukiusaaminen
Pientä lukiota puolletaan
Kisa viimeisistä kesätyöpaikoista






Päätoimittaja:
Lassi Jaakkola

Toimitus:
Puh. (06) 8272 000 (keskus)
Fax. (06) 8220 208
Sähköposti: toimitus@kpk.fi


Kosila Digimedia