La 26.5. 14:29
Nimipäivä: Minna, Vilma, Vilhelmiina, Miina, Mimmi

Etusivu
Harrastukset
Ajankohtaista
Lemmikit
Viihde
Pelit
Tunnilla
Pelit
Tunnilla
Keskipohjanmaa

AjankohtaistaKilpailuMini GepardiKp24

Menestystä essuilla
Einar Raikulan (vas.), Linus Holmin, Carl-Axel Åmanin ja Lucas Silfverbergin yrityksen logo tuli sarjassaan toiseksi. Kuvassa etualalla on poikien valmistava tervatynnyri. Kuvat: Jukka LehojärviKokkolalaiset pärjäsivät valtakunnallisessa Nuori yritys -kisassa esiliinoilla ja tervatynnyreillä
Menestystä vahakankaisilla essuilla  
 
 
Kokkolan Länsipuiston koulun ysiluokkalaisten Bertta Röningin, Eleonora Kosken ja Kira Kallion Sisso NY -yritys on sijoittunut toiseksi valtakunnallisessa kilpailussa. Tytöt ovat perustaneet vahakankaisia essuja valmistavan yrityksen koulun valinnaisella Vuosi yrittäjänä -kurssilla.
Kira Kallio, Eleonora Koski ja Bertta Röning sijoittuivat toiseksi valtakunnallisessa yrittäjyyskilpailussa. Tytöt valmistavat lukuvuoden ajaksi perustamassaan yrityksessä vahakankaisia essuja.– Vahakangas on kestävä ja helposti pestävä. Jos essuun tulee likaa, sen voi vain pyyhkäistä siitä pois, tytöt kertovat tuotteestaan.
Vaikka he ovatkin valmistaneet essuja sekä lapsille että aikuisille, perheen pienimmät ovat olleet yritysideassa etusijalla.
– Essu on toimiva etenkin lapsiperheissä, sillä lapset eivät sotki sitä käyttämällä vaatteitaan askarrellessa. Aikuiset voivat puolestaan käyttää sitä kokatessa, tytöt kertovat.
Tytöt saivat idean osittain Kiran mummolta, joka on hoidossa vanhainkodissa. Siellä vahakankaita käytetään suojana syömisen yhteydessä, ja tytöt kehittelivät vanhainkodin arkipäivän käytännöstä oman versionsa.
Essuja he ovat oppineet tekemään jo 7. luokan käsityötunnilla, joten tuotteen valmistaminen ei ollut prosessissa vaikein vaihe.
– Vaikeinta oli oikeastaan löytää aikaa essujen tekemiselle, sillä meillä kaikilla on omat harrastuksemme, Bertta toteaa.
Tytöt ovat tunteneet toisensa tarhaikäisistä saakka, joten yhteistyö on sujunut yrityksessä mutkattomasti. Kira on yrityksen toimitusjohtaja ja tuotantopäällikkö, Eleonora vastaa henkilöstöasioista ja taloudesta, Bertta markkinoinnista ja myynnistä. Tytöt ovat saaneet tuotteestaan erittäin hyvää palautetta, mikä on innostanut heitä projektissa entisestään.
Oman yrityksen perustaminen tulevaisuudessa on tyttöjen mukaan vielä epävarmaa. Projekti on ollut heidän mielestään kuitenkin hyödyllinen, sillä se on osoittanut ennen kaikkea sen, että oman yrityksen perustaminen on rankkaa puuhaa.

Oikea yritys
osavuosiraportteineen
Nuori yrittäjyys ry (NY) tarjoaa yrittäjyys- ja kuluttajakasvatusta tukevia opinto-ohjelmia 14–25-vuotiaille nuorille. Yhdeksäsluokkalaisten Vuosi yrittäjänä -opinto-ohjelmaan kuuluu oikealla rahalla toimivan miniyrityksen perustaminen lukuvuoden ajaksi. Kokkolassa NY-toiminnasta vastaava Kaisu Kåla kertoo, että kurssin aikana oppilaat tekevät itse kaiken yrityksen perustamiseen kuuluvan työn aina rekisteröinnistä osavuosiraportteihin.
NY:n järjestämässä kilpailussa osallistujat arvioidaan useiden eri tekijöiden perusteella. Arvioinnin kohteeksi joutuvat yritysten osavuosiraportit, yritysesittely, messuosasto ja itse tuote. Yrityksen jäsenet ovat joutuneet myös tuomariston suulliseen tenttiin. Yksi jännittävä osuus projektista oli nimenomaan yritysesittely, joka suoritettiin ison yleisön edessä viime viikkoisilla valtakunnallisilla messuilla Kokkolassa.
Nuori yrittäjyys ry järjestää vuosittain messutapahtuman, jossa ohjelmaan osallistuvilla opiskelijoilla on mahdollisuus myydä tuotteitaan ja esitellä yrityksen toimintaa messuvieraille.

Pojat suunnittelivat
logon tervatynnyrille
Ruotsinkielisen yläasteen 9. luokan Lucas Silfverberg, Linus Holm, Einar Raikula ja Carl-Axel Åman palkittiin messuilla jo syksyllä ratkenneesta Paras Logo -kilpailun toisesta sijasta.
Pojat kehittelivät läheisesti Kokkolaan ja sen historiaan liittyvän tuotteen; pienen tervatynnyrin, jossa on paikka kolmelle tuikkukynttilälle.
– Tarkoitus oli keksiä sellainen tuote, joka on helppo valmistaa, mutta ei tämä niin helppo ollutkaan. Metalliosien valmistus oli vaikeinta, pojat kertovat.
Tuotteen logosta he kehittelivät monenlaisia versioita. Lopulliseksi logoksi pojat valitsivat näköharhaa tuottavan vaihtoehdon, jossa yhdistyvät kirjaimet t ja e yrityksen nimestä sekä tervatynnyrin muoto.
Yrityksen nimi on Teko UF, mutta pojat eivät suostu paljastamaan, mistä nimi oikein koostuu.
– Se on salaisuus. Mutta jos ostaa yli sata tuotetta, voimme paljastaa sen, toteavat yrittäjähenkiset pojat.
 
Outi Yli-Arvo
KOKKOLA (KP)

 

Ajankohtaista
Ajankohtaista
Kamerat rauhoittavat
Amisautot
Menestystä essuilla
Vanhojenpäivä
HelmiLAN
Nuorilla valinnan kevät
Agrikolan Aviisi - kisa
Kauneusala kiinnostaa nuoria
Mopoautoilu
Ammattitaidon EM kisat
Koulukiusaaminen
Pientä lukiota puolletaan
Kisa viimeisistä kesätyöpaikoista






Päätoimittaja:
Lassi Jaakkola

Toimitus:
Puh. (06) 8272 000 (keskus)
Fax. (06) 8220 208
Sähköposti: toimitus@kpk.fi


Kosila Digimedia